Co to jest Plan Zapobiegania Nawrotom?

Wytrzeźwienie to monumentalny pierwszy krok, ale co się dzieje po odwyku? Jednym z największych lęków przed podjęciem leczenia uzależnienia jest perspektywa zmierzenia się z życiem na trzeźwo. Obawy te nie są całkowicie bezpodstawne. Według statystyk, 60 procent nawrotów następuje w ciągu pierwszych sześciu miesięcy trzeźwości. Dzięki połączeniu terapii, wsparcia rówieśników i introspekcji, odzyskanie czystości i utrzymanie jej jest możliwe.

Zapobieganie nawrotom jest ważną częścią zdrowienia

Trudna praca powrotu do zdrowia zaczyna się po detoksie. Umysły są bardziej przejrzyste, a ciało staje się silniejsze z każdym dniem z dala od narkotyków i alkoholu. Poprzez terapię, jesteśmy w stanie zanurzyć się głęboko i odkryć problemy, które doprowadziły do uzależnienia. Dzięki tej wiedzy, możemy zidentyfikować osobiste czynniki wyzwalające i rozwinąć umiejętności niezbędne do radzenia sobie ze stresem. Celem jest opuszczenie odwyku z narzędziami i pewnością siebie niezbędnymi do dokonywania zdrowszych wyborów życiowych.

Zapobieganie nawrotom zaczyna się od planu.

Cele zapobiegania powrotowi do nałogu

Opuszczenie programu rezydencjalnego może na początku przypominać latanie bez siatki bezpieczeństwa. Łatwo jest zachować trzeźwość w bezpiecznym ośrodku odwykowym, ale teraz czeka na nas prawdziwy świat. Emocje są surowe, a pewność siebie chwiejna. Odwieczna mądrość odwyku mówi nam, żebyśmy podchodzili do tego dzień po dniu.

Plan zapobiegania nawrotom powinien być ewoluującym procesem, który zaczyna się na terapii, jest doskonalony na sesjach grupowych poprzez wymianę doświadczeń i informacji zwrotnych, a następnie wprowadzany w ruch poprzez opracowanie planu działania. Może to być formalny, pisemny plan, który jest w pełni nakreślony z etapami i kamieniami milowymi, ustne zobowiązanie do trzeźwości lub kombinacja narzędzi i działań mających na celu zmniejszenie głodu narkotyków lub alkoholu i unikanie pokus.

Cele leczenia uzależnień i zapobiegania nawrotom to:

  • Zmiana destrukcyjnych wzorców myślowych i zachowań
  • Identyfikacja i unikanie czynników wyzwalających
  • Zarządzanie stresem i presją
  • Stawienie czoła wyzwaniom i radzenie sobie z nimi w bardziej efektywny sposób

Poradnictwo może pomóc nam w obiektywnej refleksji nad sposobem myślenia i środowiskiem, które przyczyniło się do powstania uzależnienia, niezależnie od tego, czy była to historia używania substancji w rodzinie, traumatyczne przeżycie, radzenie sobie z przemocą, czy też problem leżący u podstaw uzależnienia, taki jak przewlekłe problemy zdrowotne, uraz lub depresja. Po skonfrontowaniu się z tymi problemami możemy nauczyć się pozwalać im odejść lub opracować plany radzenia sobie z nimi w zdrowy sposób. Narzędzia są rozwijane poprzez terapię poznawczo-behawioralną, odgrywanie ról i inne praktyki, które są zaprojektowane tak, aby działały w obliczu prawdziwych sytuacji życiowych.

Etapy nawrotu choroby

Niezależnie od tego, czy zaczęło się od pojedynczego wydarzenia, czy od jednorazowej wpadki, nawrót rzadko kiedy następuje z dnia na dzień. Rozwija się powoli, zaczynając od myśli lub emocji, a kończąc na działaniu.

Istnieją trzy etapy nawrotu: emocjonalny, psychiczny i fizyczny. Zrozumienie, co dzieje się na każdym z tych etapów, jest podstawą zapobiegania nawrotom.

Nawrót emocjonalny

Wiąże się to z powolnym narastaniem uczuć. Może nie ma zamiaru sięgnąć po narkotyk, ale te wyzwalacze nawrotu machają czerwonymi flagami. Ten etap charakteryzuje się poczuciem przytłoczenia, a następnie niepokojem i prowadzi do myślenia o izolacji i rozpaczy. Zrozumienie charakteru ostrego odstawienia pomoże zneutralizować sytuację na tym wczesnym etapie i zapobiec ześlizgnięciu się do starych wzorców zachowań.

Nawrót psychiczny

Może się to zacząć od chęci zażycia narkotyku lub może być całkowicie podświadome na początku. Może pojawić się nostalgia za "starymi dobrymi czasami", po której często następuje racjonalizacja, a nawet minimalizowanie tego, jak bardzo życie wymknęło się spod kontroli. To może być najbardziej niebezpieczna faza zdrowienia. Za myślami często idą działania bez przekierowania i wsparcia.

Nawrót fizyczny

Podczas załamania psychicznego, proces myślowy mógł przeskoczyć do "jeden drink nie zaszkodzi" i innych ryzykownych myśli. Bez planu odwrócenia tego sposobu myślenia, to krótka droga do ponownego sięgnięcia po alkohol. Jedno poślizgnięcie się może prowadzić do poczucia winy i wstydu, które prowadzą do pełnego nawrotu choroby.

Oznaki ostrzegawcze nawrotu

Oznaki potencjalnego nawrotu mogą się zmaterializować na każdym etapie. Częścią zapobiegania nawrotom jest znajomość znaków i sposobów wdrażania swojego planu działania na rzecz trzeźwości. Niektóre powszechne znaki, na które należy zwracać uwagę to:

  • Izolacja
  • Opuszczanie spotkań grupy wsparcia lub sesji terapeutycznych
  • Fantazjowanie o zażywaniu narkotyków lub gloryfikowanie dawnego zażywania
  • Myślenie o ludziach związanych z używaniem narkotyków lub alkoholu w przeszłości lub utrzymywanie z nimi kontaktów towarzyskich
  • Aktywne myślenie o używaniu
  • Planowanie powrotu do nałogu w otoczeniu innych osób, np. czekanie, aż współmałżonek wyjdzie do pracy, żeby się napić.

Najczęstsze czynniki powodujące nawrót i jak ich unikać

Ważne jest, by nie minimalizować znaków ostrzegawczych powrotu do nałogu. Naucz się radzić sobie z nimi z głową. Osobiste bodźce są różne dla każdego, ale istnieją pewne wspólne niebezpieczeństwa, takie jak zakończenie związku, problemy z zatrudnieniem i problemy finansowe. Nawet pozytywne wydarzenia, takie jak awans w pracy, narodziny dziecka czy inne poważne zmiany w życiu mogą spowodować nawrót choroby.

W rzeczywistości, pokusa wypicia drinka lub zaćpania się, aby to uczcić, może być jeszcze silniejsza.

Są rzeczy, które można zrobić, aby rozproszyć i zmienić kierunek.

  • Dbaj o siebie. Dobre odżywianie, dużo odpoczynku i sprawność fizyczna są podstawą stabilności emocjonalnej i fizycznej.
  • Unikanie wycofania lub izolacji. Są chwile, kiedy potrzebujemy być sami. Bycie na skraju nawrotu nie jest jednym z nich. Dotrzyj do sponsorów programu lub osób wspierających i powiedz im, co czujesz.
  • Odwrócenie uwagi jest dobrym sposobem na uniknięcie pokusy. Istnieją tysiące sposobów na zmianę kierunku. Pójdź na spacer, zacznij nowe hobby, idź na spotkanie wsparcia lub zadzwoń do przyjaciela.
  • Poczekaj. Spróbuj przezwyciężyć impuls do sięgnięcia po narkotyk, czekając. Pragnienie zazwyczaj mija w ciągu pół godziny. Jeśli tak się nie stanie, zadzwoń do kogoś lub opuść najbliższe otoczenie, nawet jeśli oznacza to tylko wyjście do sąsiedniego pokoju i pozmywanie naczyń.

Elementy planu zapobiegania nawrotom

  1. Żaden plan zapobiegania nawrotom nie jest niezawodny, ale są trzy elementy, które każdy plan powinien zawierać, a które zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu.
  2. Praktykuj uważność. Nawrót zaczyna się w głowie. Zamiast rozwodzić się nad przeszłymi działaniami, skup się na uczuciach, które doprowadziły do ich podjęcia.
  3. Stosuj mechanizmy radzenia sobie. Terapia polega na uczeniu się, jak radzić sobie ze stresem i podejmować lepsze decyzje w danej chwili. Kiedy doświadczasz emocji lub napotykasz wyzwalacz, który doprowadził do sięgnięcia po narkotyk w przeszłości, wyobraź sobie lepszy sposób radzenia sobie ze stresem niż ponowne sięgnięcie po niego.
  4. Zaangażuj innych. Aktywnie angażuj się w działalność grup wsparcia i rozwijaj pozytywne relacje. Czasami pomocny może być telefon do kogoś, kto zna twoje zmagania lub po prostu kawa z przyjacielem.